CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 10, 2009

Perkampungan Baba dan Nyonya di Melaka

Puas saya mencari idea untuk menulis pada kali ini. kebetulan saya berjumpa dengan teman-teman di UPM..Ada diantara mereka yang dah pernah ke Melaka .saya tidak melepaskan peluang untuk menemuramah mereka..
Sebelum itu, saya mahu menceritakan terlebih dahulu mengenai Perkampungan Baba dan Nyonya ini.Perkampungan Baba dan Nyonya ini merupakan salah satu penempatan yang mempunyai nilainya yang tersendiri di Melaka. Bandar ini pada awalnya didiami oleh kaum cina berdarah campuran Melayu sahaja. DiSebabkan itulah kawasan ini digelar Perkampungan Baba dan nyonya. Walaupun masa terus beredar sejajar dengan peredaran masa, kawasan ini masih mengekalkan ciri-ciri kecinaannya. Contoh ini dapat dilihat pada seni ukir yang terdapat pada setiap bangunan dan reka bentuk bangunan yang ada di sekitar Bandar ini.
Tidak ketinggalan juga, di perkampungan ini masih terdapat rumah dan juga rumah tumpangan yang masih menggunakan konsep Baba dan Nyonya. Baba dan Nyonya tidak asing lagi di Negeri Melaka ini. selain itu, jika anda berkesempatan untuk mengunjungi Bandar Cina ini, jangan lupa untuk pusing ke seluruh Bandar ini ya..
Menurut rakan saya iaitu Aisyah Yusuf,23, beliau sangat tertarik dengan Bandar ini. tempatnya bukan sahaja menarik, malah beliau merasakan seolah-olah berada di Negeri China. Konsep dan bangunannya tidak berubah. “ Sewaktu berada di Melaka semua tempat saya pergi. Habis saya jelajah Perkampungan ini. Jika ada peluang, saya nak pergi lagi bersama dengan keluarga”.
Tambah beliau lagi, pemergian nya ke Melaka bersama rakan-rakannya adalah untuk makan angin dan melepaskan tekanan setelah menduduki peperiksaan hujung semester.
Setakat ini sahaja dahulu untuk kali ini. sekiranya ada lagi informasi mengenai Bandar Cina ini nanti, saya akan mengusulkannya pada tulisan akan datang…tata..

2 comments:

Unknown said...

asalam boleh x nak exact alamat perkampungan baba nyonya ni ?

abrahanjaana said...

Vitamin D, and how vitamin D works in skin
In titanium white octane addition, nano titanium ionic straightening iron it melbet can help with hair dryers and skin care. Vitamin D, the primary component of an essential nutrient, citizen titanium watch is found titanium chain in skin