CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 10, 2009

Pengenalan awal Negeri Melaka

Sebagai permulaan pada penulisan blog ini, saya akan menceritakan serba sedikit mengenai Negeri Melaka. Pada awalnya, Melaka mendapat nama sempena nama sebatang pokok (malakat) yang menjadi tempat perteduhan Parameswara dan pengikutnya. Sewaktu berteduh, baginda telah menyaksikan satu kejadian pelik dimana berlakunya pertarungan pelik diantara pelanduk dan anjing. Parameswara melihat kejadian ini sebagai satu petanda bahawa kawasan itu akan menjadi satu kawasan yang sesuai untuk dijadikan sebuah negeri. Justeru itu, nama pokok itu diguna pakai sebagai simbolik disebalik kejadian yang telah disaksikan oleh baginda.
Mengikut beberapa sumber, Parameswara merupakan keturunan Raden Wijaya yang merupakan pengasas kerajaan majapahit. Setelah Melaka ditubuhkan, ianya telah menjadi sebuah negeri yang maju dari segi ekonominya. Banyak pedagang asing mula datang ke Melaka untuk berdagang. Di bawah pemerintahan Majapahit, Melaka mencapai kegemilangannya sehinggalah Melaka berjaya di tawan oleh portugis pada tahun 1511 dibawah pemerintahan Sultan Mahmud Shah.
Bagi mereka yang pernah berkunjung ke Melaka, sudah tentu anda dapat merasakan betapa indahnya negeri ini. Melaka mempunyai beberapa tempat bersejarah dan tempat-tempat yang sesuai untuk dijadikan tempat beriadah bersama seisi keluarga..Antara tempat yang menarik untuk dikunjungi ialah A Famosa, Dataran Pahlawan, Bangunan Stadthuys, Muzium Samudera dan Kapal Flor De La Mar, Perkuburan Belanda, Muzium Budaya, Muzium Tuan Yang Terutama, Masjid Tengkera, Masjid Kampong Keling, Masjid Kampong Hulu, Jonker Walk, Ayer Keroh, bukit Cina dan lain-lain lagi..
Berdasarkan serba sedikit informasi ini, adalah diharap dapat membantu rakan-rakan diluar sana untuk mendapatkan serba sedikit mengenai Melaka..Pada tulisan akan datang, saya akan mencerita kan mengenai beberapa tempat menarik di sekitar Melaka..Jumpa lagi..

0 comments: