CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, February 17, 2009

Menyusuri Kehidupan Masyarakat Baba dan Nyonya






Melaka sememangnya mempunyai sejarah dan keunikannya yang tersendiri. Antaranya adalah kewujudan mayarakat Baba dan Nyonya. Menurut pembacaan saya melaui internet dan buku berkaitan Negeri Melaka (http://www.utusan.com.my, http://ms.wikipedia.org/wiki/Makanan_Baba_Nyonya dan juga buku Masyarakat dan Budaya Negeri Melaka, masyarakat Baba dan Nyonya dikatakan berasal dari Tanah Besar China yang berhijrah ke Melaka sejak 600 tahun dahulu. Pada awalnya, masyarakat ini hanya terdapat di Melaka sahaja. Namun begitu, setelah Pulau Pinang dan Singapura mula berkembang, masyarakat Baba dan Nyonya mula berhijrah kedua-dua negeri ini.

Menurut sejarah, perkembangan masyarakat ini di Melaka bermula sewaktu berkembangnya zaman kesultanan Melayu Melaka lagi. Melaka yang terkenal sebagai pusat perdagangan pada waktu itu telah berjaya menarik ramai pedagang dari luar temasuk dari China untuk berdagang di Melaka. Pedagang-pedagang dari China ini berkahwin dengan wanita tempatan dan melahirkan anak yang berdarah kacukan Melayu-Cina atau lebih dikenali sebagai Baba Nyonya. Disebabkan inilah kaum Baba dan Nyonya mempunyai persamaan dengan kaum Melayu terutama dari segi bahasa, makanan dan budaya. Kebanyakan Masyarakat ini masih mengamalkan agama anutan nenek moyang mereka iaitu agama Buddha dan terdapat juga yang telah menukar agama ke Agama Islam dan juga Kristian.

Dalam meniti kehidupan seharian mereka, masyarakat ini masih mengenakan pakaian tradisi mereka iaitu berkebaya pendek atau lebih dikenali sebagai kebaya nyonya dan bagi kaum lelaki pula, mereka akan mengenakan kain sarung. Amalan memakai sanggul masih lagi diamalkan bagi kaum wanita. Menurut sejarah, amalan ini merupakan satu simbolik atau lambang pengabdian mereka kepada kerajaan Manchu (zaman sebelum penghijrahan ke Tanah Melayu). Dari segi makanan pula, tiada bezanya dengan kaum Melayu. Cara masakan Baba Nyonya juga dipengaruhi resipi orang Melayu sehingga sudah menjadi kebiasaan, kaum ini menggunakan tangan ketika menjamah hidangan seperti amalan masyarakat Melayu.

Menurut Siti Norain Marzuki,23, percutiannya ke Melaka amat menghiburkan dan beliau mula mengenali Masyarakat Baba Nyonya secara lebih mendalam.

“ Sebelum ini memang saya tahu kewujudan masyarakat ini, tapi tidak secara terperinci. Apabila berpeluang melawat Melaka dan kawasan perkampungan mereka, barulah saya faham”.

Tambahnya lagi, beliau agak teruja dengan gaya hidup masyarakat Baba dan Nyonya yang agak unik. Hal ini kerana, mereka seperti orang Melayu dari segi percakapan dan makanan nya tetapi mirip muka seperti orang Cina

Sepanjang tiga hari beliau disana, beliau tidak melepaskan peluang menjelajahi keseluruhan perkampungan Baba dan Nyonya ini serta menambahkan lagi pengetahuannya mengenai Kota Melaka.

“ Saya harap dapat datang lagi kesini bersama keluarga. Saya terharu dengan keramahan masyarakat Baba Nyonya ini walaupun saya hanyalah orang luar dan baru mengenali mereka.”

“ Mereka sangat baik hati dan tidak lokek dengan senyuman. Paling terharu, mereka memberi saya dan rakan-rakan peluang untuk merasai makanan masakan mereka” tambah pelajar tahun akhir jurusan Sastera, Universiti Putra Malaysia ini.

Berdasarkan kepada maklumat yang saya peroleh dari internet, buku dan juga temuramah ini, apa yang dapat saya perhatikan ialah keunikan masyarakat yang dikatakan mempunyai dua identiti ini ( Melayu dan Cina ) sememangnya tidak dapat disangkal. Kewujudan kaum ini bukan sahaja mewarnai dan melambangkan bahawa Malaysia mempunyai kaum yang pelbagai, malahan wajar dijadikan contoh kepada negara-negara lain bahawa pentingnya untuk hidup bersatu padu tanpa membezakan kaum dan agama.

Keramahan yang ditonjolkan oleh masyarakat Baba Nyonya ini memperlihatkan bahawa mereka juga mempunyai nila-nilai ketimuran yang kaya dengan adat dan budi bahasa walaupun mereka bukanlah penduduk asal negeri Melaka.

Justeru itu, kerajaan Negeri Melaka seharusnya mengambil beberapa langkah bagi mengelakkan kaum Baba Nyonya ini terus hilang dari identitinya. Hal ini kerana,peredaran masa telah membuatkan kaum ini menigikuti perkembangan terkini dalam berpakaian serta mengamalkan gaya hidup yang lebih moden atau 'up to date'

2 comments:

Aqi said...

Assalam.. sy mencAri keluarga baba di melaka bg tujuan dokumentari. Blh kongsikn apa apa maklumat x atau mana mana keluarga baba yg willing to join.
tq

Aqi said...

Assalam.. sy mencAri keluarga baba di melaka bg tujuan dokumentari. Blh kongsikn apa apa maklumat x atau mana mana keluarga baba yg willing to join.
tq